marți, 30 mai 2017

,,Crestează-mi pecetea’’ / Pecetea morții de Veronica Roth (Carve the Mark #1) / recenzie - Part II



,,-Akos, viața e lungă.

-Dar destinele sunt certe.’’



,,-Știu cum e să devii ceva ce detești. Știu cum doare.Dar viața e plină de durere.

Umbrele se adunau în găvanele ochilor ei ca pentru a-i întări spusele.

-Iar capacitatea ta de a o suporta este mai mare decât ai crede.’’







Akos și Cyra


,,-Păi, de unde era să știu asta? A întrebat el iritat. Data viitoare, când ceva care seamănă atât de bine cu tobele de război o să mă trezească înainte să se crape de ziuă, ai putea, te rog, să mă avertizezi?

-Te-ai hotărât să-mi strici toată distracția.

-Asta fiindcă aparent tu consideri că ,,distracție’’ înseamnă să mă faci să cred că sunt în pericol de moarte.’’
 
Chiar dacă conflictul cărții și lumea construită de Roth sunt suficient de captivante, ce am iubit cel mai mult la cartea asta sunt personajele. Akos și Cyra, un thuvhesit și o shotetă, conduc acțiunea întregii cărți. Sunt predestinați, after all.POV capitolelor sunt altenative, capitolele trecând de la unul la celălalt. Amândoi vin dintr-o culturi diferite, dar harurile lor și destinul care îi leagă îi aduc împreună. Relația lor evoluează încet și sigur, cu semne de întrebare și de exclamare.




Sunt un cuplu cum rar găsești (o altă steluță pentru autoare!) – ea e mai ,,fioroasă’’, iar el mai... sweet. Asta fără ca el să fie ireal de fraier, iar ea ireal de fată-perfectă-în-toate. În alte cupluri YA, un personaj – de obicei tipul – aleargă de colo-colo, încercând să salveze situația, iar perechea lui îl susține, fără să ridice vreo sabie/armă, pentru că are puteri magice care îi dau posibilitatea să nu stea degeaba și neajutorată pe margine. Cyra și Akos sunt o echipă, iar când se ivesc piedici, amândoi au șanse egale.



Lupta fiecăruia e atât fizică, cât și psihică, iar inamicii sunt atât în interior, cât și în fața lor. Nu sunt extraordinar de puternici, dar se antrenează din plin, nu ies din bătălii fără să fie loviți și răvășiți, sunt nevoiți să facă ce vor alții ca ei să facă, până să reușească să dea peste o cale de scăpare. Felul ăsta de a fi al personajelor a fost atât de realist.

Feeling-ul ăsta de luptă pentru supraviețuire mi-a amintit de cărți precum Jocurile Foamei și Divergent, în care personajele trec prin toate încercările și până și ele își dau seama că nu mai sunt cum erau înainte.


,,Când am ajuns atât de mare? gândi el, privindu-și lung încheieturile degetelor. Degete lungi, ca ale tatălui său, dar mai groase. Bune pentru rănit oamenii.’’




Akos și Cyra îți acaparează toată atenția și, cum e de așteptat, celelalte personaje cad pe locul al doilea și sunt cam neglijate, dar asta nu te împiedică să-ți formezi o părere despre ele și să alegi pe care le admiri sau care te enervează la culme.


Cyra are toate calitățile unei badass heroine, dar una care iese în evidență prin faptul că este o supraviețuitoare. Înstinctul îi spune să-și salveze pielea și să-i protejeze pe puținii oameni la care ține. Nu la fel de altruistă ca Tris, dar la fel de puternică. Veronica Roth susține, într-un clip pe care l-a filmat cu o booktube-ăriță, că ea și Akos sunt Viperini.


,,Teoretic, înțelegeam ce însemna să faci lucruri ,,pentru binele tuturor’’, dar prectic, nu aveam niciun interes în asta. Întotdeauna mă protejasem singură, iar acum îl protejam pe Akos, când puteam. În afară de asta, nu existu prea mulți pe care să nu fiu dispusă să-i înlătur din calea mea. Și poate că asta mă făcea diabolică, dar era oricum adevărat.’’


 Am avut parte, pe parcursul lecturii, de scene foarte bine scrise. Scene de luptă, imaginea Universului privit de la bordul navei, scene în care habar n-aveai ce urmează să se întâmple, iar viața personajelor tale favorite atârnă de un fir de ață.

În ciuda numărului impresionant de pagini, lumea lui Akos și a Cyrei nmai are încă multe secrete de scos la iveală. Credeam că citesc o carte stand alone și, pe măsură ce se apropia de final, mă întrebam cum se va spune ce mai era de spus și când se vor împlini previziunile oracolelor în cele câteva pagini disponibile. Apoi am aflat că citesc doar prima parte a unei duologii, așa că am răsuflat ușurată. Abia aștept să văd ce urmează citesc continuarea și să aflu mai  multe despre îndepărtata planetă Ogra și despre misterioasele sale dansatoare, care jonglează cu focul și ale căror oase sclipesc pe sub piele.

 



,,Am privit în timp ce norii se dădeau la o parte și atmosfera albastră se risipea în întunericul din spațiu. Cerul înstelat se vedea pretutindeni în jurul noastru.

-Vezi?am spus, înlănțuindu-mi degetele cu ale lui. E frumos.’’


Sistemul ăsta solar ar putea să la fel de bine să fie la mii de km depărtare de al nostru sau doar să prindă contur în mintea celor care citesc depre el. Nu contează. Călătoria prin el a fost palpitant/fenomenal de vie/relistă. ,,Pecetea morții’’ este un SF-fantasy care mi-a întrecut așteptările, o carte cum nu am mai citit de multă vreme.


,,-Totuși, Akos, ăsta e un război.

Ea își lipi fruntea de a lui. Degetele ei erau ferme, potrivite pentru osatura lui.

-Un război între tine și oamenii care ți-au distrus viața. Să nu-ți fie rușine să lupți.’’

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊










❶ clipurile oferă mai multe informații cu privire la carte și, cel mai important!, un ghid de pronunție al numelor care vă va prinde bine... dacă nu vreți să măcelăriți în minte numele astea șmechere, așa cum am făcut-o eu.







Detalii carte 

Tip copertă: Hardcover
Editura: Corint (Leda Edge)
An apariție: 2017
Număr pagini: 496
Traducere: Shauki Al-Gareeb


În Pecetea morții, Veronica Roth înfățișează cu măiestrie puterea prieteniei și a dragostei într-o galaxie plină de haruri neprevăzute.
Pe o planetă stăpânită de violență și răzbunare, într-o galaxie unde unii sunt favorizați de soartă, toată lumea posedă un har, o putere unică menită să dea formă viitorului. În vreme ce majoritatea are de câștigat de pe urma acestui har, unii nu au aceeași soartă, abilitățile lor făcându-i vulnerabili în fața controlului celorlalți. Își vor putea aceștia recăpăta darurile, soarta și viețile? Vor fi ei capabili să întoarcă balanța de putere în această lume?
“Roth prezintă o lume detaliat construită, plină de intrigă politică și aventură, adesea brutală,însă pătrunsă de o emoționantă poveste de dragoste. Fanii lui Roth vor aștepta cu entuziasm urmarea.” -Booklist 

 
CORINT

LIBRIS

ELEFANT 



◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu